CONTENTS

СОДЕРЖАНИЕ


Art as Science: Theory, Techniques & Technologies of Fine Arts
Искусство как наука: теория, техники и технологии изобразительных искусств

A. V. Shchemelinskiy.
Drawing Nudity from a complex Angle. Notes from the Academy of Watercolor and Fine Arts of Sergey Andriyaka
Abstract. The article by A. V. Shchemelinsky introduces the basic rules for depicting nudity from a complex angle – one of the most challenging tasks in academic drawing at higher school of arts. The author examines every stage of work in depth: from choosing model’s position and creating a sketch to applying finishing touches and finalizing the overall form.
The proposed methodological recommendations, taking into account the human anatomy in general and the individual proportions of the model in particular, are formulated on the basis of the author’s theoretical knowledge, as well as his analysis of works belonging to classical Western European and Russian art school traditions.
The principles laid out in the article go back to the body of work and legacy of P. P. Chistyakov, teacher at the Imperial Academy of Arts and author of an innovative methodological framework. Furthermore, the presented ideas hinges upon the creative practice of the author himself and are, thus, substantiated by his teaching activities at the Academy of Watercolor and Fine Arts of Sergey Andriaka.
In his article, A. V. Shchemelinsky proposes an optimal drawing technique, justifying his selection of artistic materials and pointing out the most common mistakes.
Drawing a model from a challenging perspective develops volume-spatial perception of nature and ability to accurately portray and build volume. Therefore, one of the most critical tasks of a teaching artist is to instill in students an understanding of form through the lens of constructive and figurative plasticity, capacity to grasp constructive basis, to depict the plastic structure of an object on a level surface. Each professional artist, when creating works of easel painting and monumental art, along with multifigure compositions, should be able to correctly portray a model from various angles.
The recommendations of the author can be beneficial to teachers and students of art educational institutions as part of the Academic Drawing Course and can be utilized specifically as a methodological guide to working with nudity.
The article is illustrated with masterpieces of monumental and easel painting, their preparatory drawings, as well as samples of educational academic drawings.

Keywords: drawing nudity from a complex angle, academic drawing, nude figure drawing, methods of teaching drawing, drawing technique.
А. В. Щемелинский.
Рисунок обнаженной фигуры в сложном ракурсе в Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки
Аннотация. Статья А. В. Щемелинского знакомит с основными правилами изображения обнаженной натуры в сложном ракурсе – одного из наиболее трудных заданий по академическому рисунку в высшей художественной школе. Автором подробно рассматриваются этапы работы: от постановки модели и создания эскиза-наброска до завершающих штрихов и финального обобщения формы. Учитывающие анатомию человека в целом и индивидуальные пропорции модели в частности предлагаемые методические рекомендации сформулированы на основе теоретических знаний автора, изучения им произведений классической западноевропейской и русской художественных школ. Принципы, сформулированные в статье, восходят к опыту преподавателя Императорской Академии художеств П. П. Чистякова, автора оригинальной системы. Положения статьи основываются на творческой практике автора и подкрепляются его педагогической деятельностью в Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки. В своей статье А. В. Щемелинский предлагает оптимальную технику рисунка, обосновывая выбор художественных материалов и указывая наиболее распространенные ошибки. Рисунок модели в сложном ракурсе развивает объемно-пространственное восприятие натуры и умение грамотно выстраивать объемы. Одна из важнейших задач художника-педагога – сформировать у учащихся конструктивно-пластическое и образно-пластическое осмысление форм, способность понимать конструктивную основу, изображать пластическую структуру предмета на плоскости. Каждому профессиональному художнику при создании произведений станковой и монументальной живописи, многофигурных композиций необходимо уметь правильно изображать модель в разнообразных ракурсах. Рекомендации автора статьи могут быть полезны преподавателям и учащимся художественных учебных заведений в ходе освоения дисциплины «Академический рисунок» в качестве методического пособия при работе с обнаженной моделью. Статья проиллюстрирована шедеврами монументальной и станковой живописи, подготовительными рисунками к ним, а также лучшими образцами учебных академических рисунков.

рисунок обнаженной натуры в сложном ракурсе, академический рисунок, рисунок обнаженной натуры, методика обучения рисунку, техника рисунка.

A. E. Galdava.
White Rhino: On Animal Sculpture as a Graduation Project
А. Э. Галдава.
Анималистическая скульптура «Белый носорог»: о работе над дипломным проектом

Teacher’s Workshop
Педагогическая мастерская

E. A. Sharova.
А. Н. Мокрицкий и Московское училище живописи, ваяния и зодчества. Роль метода преподавания на раннем этапе становления московской художественной школы
Abstract. The article focuses on A. N. Mokritsky, artist and teacher at the Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture (MSPSA), who played a prominent role in the early formative years of Moscow school of arts in the 1850s and 1860s. As a well-educated art lover, Mokritsky taught such masters as V. G. Perov, I. M. Pryanishnikov, K. E. Makovsky, I. I. Shishkin. Notably, he had a particularly great influence on Shishkin that continued long after Shishkin’s move to St. Petersburg. The article shows Mokritsky as a competent and demanding teacher, whose years of hard work were aimed at strengthening the traditions of academic education and transferring the necessary professional knowledge to students. In the debates that engulfed the school teaching milieu from 1857 to 1858, Mokritsky, acting as the main opponent of S. K. Zaryanko, was not hesitant to express his opinion on the methods of teaching painting. By using the example of Mokritsky’s pedagogical views and aesthetic ideals, the author of the article assesses the academic method of teaching art in the late 1850s, as well as the prospects for its further development. In addition, an attempt was made to continue the study of the history of the Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture, thereby deepening the understanding of the difficult period in the formation of the Moscow school of arts. The paper contains a never published before step-by-step photo guide to travel sketching (six winter and three spring motifs) accompanied by brief commentary.

The discussed methodology for teaching open-air painting is distinctive in its novelty; it contributes to prompt and effective mastering of the portrayal of various states of nature, develops observation skills, helps to devise individual creative techniques, shapes students’ ability to reproduce the landscape from memory.

Keywords: A. N. Mokritsky, teaching artist, Moscow school of arts,method of teaching, S. K. Zaryanko, Moscow School of Painting, Sculpture and Аrchitecture, practice drawing, painting, I. I. Shishkin, theory and methodology of teaching,Moscow Art Society, Imperial Academy of Arts.
Е. А. Шарова. A. N. Mokritsky and The Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture. On the Role of Teaching Methods in the Early Formative Years of Moscow School of Arts
Аннотация. Статья посвящена А. Н. Мокрицкому – художнику и педагогу, преподавателю Московского училища живописи, ваяния и зодчества (МУЖВЗ), сыгравшему в 1850–1860-х годах заметную роль на раннем этапе формирования московской художественной школы. Образованный и любящий искусство Мокрицкий стал учителем В. Г. Перова, И. М. Прянишникова, К. Е. Маковского, И. И. Шишкина. На последнего он имел большое влияние, которое продолжалось даже после переезда Шишкина в Петербург. В статье говорится о Мокрицком как о компетентном и требовательном преподавателе, многолетний труд которого был направлен на укрепление традиций академического образования и передачу воспитанникам необходимых профессиональных знаний. В дискуссии, разгоревшейся в 1857–1858 годах в преподавательской среде училища, он, выступив главным оппонентом С. К. Зарянко, высказал свое мнение о способе обучения живописи. На примере педагогических взглядов и эстетических идеалов Мокрицкого автором статьи дана оценка академическому методу преподавания в конце 1850-х годов и перспективам его развития. Предпринята попытка продолжить изучение истории МУЖВЗ и углубить представления о сложном периоде становления московской художественной школы.

Ключевые слова: А. Н. Мокрицкий, художник-педагог, московская художественная школа, метод преподавания, С. К. Зарянко, Московское училище живописи, ваяния и зодчества, учебный рисунок, академический рисунок, живопись, И. И. Шишкин, теория и методика обучения, Московское художественное общество, Императорская Академия художеств.

S. N. Andriaka. Lilac Bouquet: Composing and Painting a Large Format Still Life in Watercolor
Abstract. The article describes the method of creating a large format still life in the classical multi-layer watercolor technique without applying lead white paint. At the center of the study lies the impossibility of a simultaneous thorough development of all the elements of the picture when painting constantly changing and rapidly withering flowers from life. According to the author, this engenders the need for a step-by-step portrayal of individual inflorescences in a work entirely composed by its creator. By way of example, S. N. Andriyaka invokes a decorative ‘trellis’ made of blooming lilac branches illuminated by frontal light. In order to produce a full-fledged artistic image, one has to follow the core principles underlying the creation of a still life: sound arrangement of the compositional center, proper color and tone schemes, balance between the background and the depicted object. By outlining the step-by-step watercolor painting method, the author reveals an algorithm for the layerby-layer development of volumes and details, peculiarities behind color selection for the composition, interpretation of inflorescences and foliage. For illustration purposes, S. N. Andriyaka provides photographs of the stages of work, which enables one to use the given material as a visual manual for teaching multi-layer watercolor painting.

Keywords: still life, flower still life, still life composition, compositional center, color scheme, watercolor painting, multi-layer watercolor, watercolor technique, large format watercolor, methods of teaching painting.
С. Н. Андрияка. Букет сирени. Композиция большеформатного натюрморта и методика его написания в технике акварельной живописи
Аннотация. В статье описывается метод создания большеформатного натюрморта в классической технике многослойной акварели без белил. Особенностью изображения с натуры постоянно изменяющихся, быстро вянущих цветов является невозможность поэтапной проработки одновременно всех элементов картины. Это, по мнению автора, приводит к необходимости пошагового написания отдельных соцветий в произведении, полностью сочиненном своим создателем. В качестве примера С. Н. Андрияка рассматривает декоративную «шпалеру» из веток цветущей сирени, освещенных фронтальным светом. Создать полноценный художественный образ позволяет следование ключевым принципам, которые лежат в основе работы над натюрмортом: организации композиционного центра, грамотной группировке цвета и тона, верному соотношению фона и изображаемого предмета. Описывая метод пошагового ведения акварели, автор раскрывает алгоритм послойной проработки объемов и деталей, особенности колористического решения композиции, трактовки соцветий и листвы. В статье С. Н. Андрияки приводится в качестве иллюстраций фотофиксация этапов работы, что позволяет использовать данный материал как наглядное учебно-методическое пособие для обучения живописи в технике многослойной акварели.

Ключевые слова: натюрморт, натюрморт с цветами, композиция натюрморта, композиционный центр, группировка цвета, акварельная живопись, многослойная акварель, техника акварели, акварель большого формата, методика обучения живописи.

Visual Teaching Aids
Наглядные учебно-методические пособия

V. A. Salivan. Trompe-L’oeil Still
Life. Watercolor, Grisaille
(Sepia)
В. А. Саливан Натюрморт-
обманка. Акварель, гризайль
(сепия)

Reviews
Рецензии

Ya. E. Zelenina.
On Kargopol Icon Painting and
Its Creators
Я. Э. Зеленина.
О каргопольской иконописи и
ее создателях

Sharing the Artist’s Experience
Из опыта художника

S. N. Andriaka.
White Flower Still Life:
Three Sequence Options for
Painting a Multi-Layer
Watercolor
С. Н. Андрияка. Натюрморт с
белыми цветами: три
варианта последовательности
написания многослойной
акварели

Methodical Materials
for Open-Air Practice
Методические материалы к
пленэрной практике

Nathaniel Green.
Landscape Composition:
Prescriptions of the European
School of Fine Arts of the 19th
Century. Part IV. (Translation
by Daria Fomicheva)
С. Н. Андрияка. Натюрморт с
белыми цветами: три
варианта последовательности
написания многослойной
акварели

Щемелинский Александр Владимирович Преподаватель кафедры рисунка, живописи, композиции и изящных искусств Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки 117133, Москва, ул. Академика Варги, д. 15 Адрес электронной почты: shmel90-08@mail.ru Shchemelinskiy Aleksandr Vladimirovich   Instructor, Department of Drawing, Painting, Composition and Fine Arts, Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts   15 Ul. Akademika Vargi, Moscow 117133 Russian Federation e-mail: shmel90-08@mail.ru  
Галдава Александра Эмировна Преподаватель Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки Российская Федерация 117133, Москва, ул. Академика Варги, д. 15 Адрес электронной почты: galdava.art@gmail.com Galdava Aleksandra Emirovna Instructor Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts 15 Ul. Akademika Vargi, Moscow 117133 Russian Federation e-mail: galdava.art@gmail.com
Шарова Елена Андреевна Заведующий отделом реставрации и консервации Серпуховского историко-художественного музея Российская Федерация 142206, Московская область, Серпухов ул. Чехова, д. 87 Выпускница аспирантуры Российской академии живописи, ваяния и зодчества Ильи Глазунова Российская Федерация 101000, Москва ул. Мясницкая, д. 21 Адрес электронной почты: scharova.elena-a@yandex.ru Sharova Elena Andreevna Head of the Restoration and Conservation Department, Serpukhov History and Art Museum, 87, Ul. Chekhova, Serpukhov, Moscow Region 142206 Russian Federation PhD Graduate of the Ilya Glazunov Russian Academy of Painting, Sculpture and Architecture, 21, Ul. Myasnitskaya, Moscow 101000 Russian Federation e-mail: scharova.elena-a@yandex.ru
Андрияка Сергей Николаевич Народный художник Российской Федерации Академик Российской академии художеств Ректор Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки Заведующий кафедрой рисунка, живописи, композиции и изящных искусств Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки Российская Федерация 117133, Москва, ул. Академика Варги, д. 15 Адрес электронной почты: academiya@aaii.ru Andriaka Sergey Nikolayevich People’s Artist of the Russian Federation Full Member of the Russian Academy of Arts Rector, Sergey Andriaka Academy of Waterсolor and Fine Arts Head of the Department of Drawing, Painting, Composition and Fine Arts, Sergey Andriaka Academy of Waterсolor and Fine Arts 15 Ul. Akademika Vargi, Moscow 117133 Russian Federation e-mail: academiya@aaii.ru
Саливан Варвара Андреевна Преподаватель отделения предпрофессионального обучения Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки Российская Федерация 117133, Москва, ул. Академика Варги, д. 15 Адрес электронной почты: var.sal@yandex.ru Salivan Varvara Andreevna Instructor, Preprofessional Education Dept., Sergey Andriaka Academy of Waterсolor and Fine Arts 15 Ul. Akademika Vargi, Moscow 117133 Russian Federation e-mail: var.sal@yandex.ru
Зеленина Яна Эрнестовна кандидат искусствоведения Старший научный сотрудник научно-методического отдела, доцент кафедры гуманитарных и социально-экономических дисциплин Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки Российская Федерация 117133, Москва, ул. Академика Варги, д. 15 Старший научный редактор редакции церковного искусства и археологии Православной религиозной организации Церковно-научного центра «Православная энциклопедия» Российская Федерация 105120, Москва, ул. Н. Сыромятническая, д. 10 а Адрес электронной почты: yanazel@mail.ru Zelenina Yana Ernestovna Candidate of Art Criticism Senior Researcher, Scientific and Methodological Department Associate Professor, Department of Humanities, Social Sciences and Economics, Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts 15 Ul. Akademika Vargi, Moscow 117133 Russian Federation Senior Scientific Editor at the Editorial Office of Church Art and Archeology, Orthodox Religious Organization Church Scientific Center “Orthodox Encyclopedia” 10a, Ul. N. Syromyatnicheskaya, 105120, Moscow Russian Federation e-mail: yanazel@mail.ru