CONTENTS
СОДЕРЖАНИЕ
Drawing Nudity from a complex Angle. Notes from the Academy of Watercolor and Fine Arts of Sergey Andriyaka
The proposed methodological recommendations, taking into account the human anatomy in general and the individual proportions of the model in particular, are formulated on the basis of the author’s theoretical knowledge, as well as his analysis of works belonging to classical Western European and Russian art school traditions.
The principles laid out in the article go back to the body of work and legacy of P. P. Chistyakov, teacher at the Imperial Academy of Arts and author of an innovative methodological framework. Furthermore, the presented ideas hinges upon the creative practice of the author himself and are, thus, substantiated by his teaching activities at the Academy of Watercolor and Fine Arts of Sergey Andriaka.
In his article, A. V. Shchemelinsky proposes an optimal drawing technique, justifying his selection of artistic materials and pointing out the most common mistakes.
Drawing a model from a challenging perspective develops volume-spatial perception of nature and ability to accurately portray and build volume. Therefore, one of the most critical tasks of a teaching artist is to instill in students an understanding of form through the lens of constructive and figurative plasticity, capacity to grasp constructive basis, to depict the plastic structure of an object on a level surface. Each professional artist, when creating works of easel painting and monumental art, along with multifigure compositions, should be able to correctly portray a model from various angles.
The recommendations of the author can be beneficial to teachers and students of art educational institutions as part of the Academic Drawing Course and can be utilized specifically as a methodological guide to working with nudity.
The article is illustrated with masterpieces of monumental and easel painting, their preparatory drawings, as well as samples of educational academic drawings.
Keywords: drawing nudity from a complex angle, academic drawing, nude figure drawing, methods of teaching drawing, drawing technique.
Рисунок обнаженной фигуры в сложном ракурсе в Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки
рисунок обнаженной натуры в сложном ракурсе, академический рисунок, рисунок обнаженной натуры, методика обучения рисунку, техника рисунка.
A. E. Galdava.
White Rhino: On Animal Sculpture as a Graduation Project
А. Э. Галдава.
Анималистическая скульптура «Белый носорог»: о работе над дипломным проектом
The discussed methodology for teaching open-air painting is distinctive in its novelty; it contributes to prompt and effective mastering of the portrayal of various states of nature, develops observation skills, helps to devise individual creative techniques, shapes students’ ability to reproduce the landscape from memory.
Keywords: A. N. Mokritsky, teaching artist, Moscow school of arts,method of teaching, S. K. Zaryanko, Moscow School of Painting, Sculpture and Аrchitecture, practice drawing, painting, I. I. Shishkin, theory and methodology of teaching,Moscow Art Society, Imperial Academy of Arts.
Ключевые слова: А. Н. Мокрицкий, художник-педагог, московская художественная школа, метод преподавания, С. К. Зарянко, Московское училище живописи, ваяния и зодчества, учебный рисунок, академический рисунок, живопись, И. И. Шишкин, теория и методика обучения, Московское художественное общество, Императорская Академия художеств.
Keywords: still life, flower still life, still life composition, compositional center, color scheme, watercolor painting, multi-layer watercolor, watercolor technique, large format watercolor, methods of teaching painting.
Ключевые слова: натюрморт, натюрморт с цветами, композиция натюрморта, композиционный центр, группировка цвета, акварельная живопись, многослойная акварель, техника акварели, акварель большого формата, методика обучения живописи.
Life. Watercolor, Grisaille
(Sepia)
обманка. Акварель, гризайль
(сепия)
On Kargopol Icon Painting and
Its Creators
О каргопольской иконописи и
ее создателях
White Flower Still Life:
Three Sequence Options for
Painting a Multi-Layer
Watercolor
белыми цветами: три
варианта последовательности
написания многослойной
акварели
for Open-Air Practice
пленэрной практике
Landscape Composition:
Prescriptions of the European
School of Fine Arts of the 19th
Century. Part IV. (Translation
by Daria Fomicheva)
белыми цветами: три
варианта последовательности
написания многослойной
акварели
Shchemelinskiy Aleksandr Vladimirovich
Instructor,
Department of Drawing, Painting, Composition and Fine Arts,
Sergey Andriaka Academy
of Watercolor and Fine Arts
15 Ul. Akademika Vargi,
Moscow 117133
Russian Federation
e-mail: shmel90-08@mail.ru
Galdava Aleksandra Emirovna
Instructor
Sergey Andriaka Academy
of Watercolor and Fine Arts
15 Ul. Akademika Vargi,
Moscow 117133
Russian Federation
e-mail: galdava.art@gmail.com
Sharova Elena Andreevna
Head of the Restoration and
Conservation Department,
Serpukhov History and Art
Museum,
87, Ul. Chekhova,
Serpukhov,
Moscow Region 142206
Russian Federation
PhD Graduate of the Ilya Glazunov
Russian Academy of Painting,
Sculpture and Architecture,
21, Ul. Myasnitskaya,
Moscow 101000
Russian Federation
e-mail: scharova.elena-a@yandex.ru
Andriaka Sergey Nikolayevich
People’s Artist
of the Russian Federation
Full Member of the Russian
Academy of Arts
Rector, Sergey Andriaka
Academy of Waterсolor
and Fine Arts
Head of the Department
of Drawing, Painting,
Composition and Fine Arts,
Sergey Andriaka Academy
of Waterсolor and Fine Arts
15 Ul. Akademika Vargi,
Moscow 117133
Russian Federation
e-mail: academiya@aaii.ru
Salivan Varvara Andreevna
Instructor, Preprofessional
Education Dept.,
Sergey Andriaka Academy
of Waterсolor and Fine Arts
15 Ul. Akademika Vargi,
Moscow 117133
Russian Federation
e-mail: var.sal@yandex.ru
Zelenina Yana Ernestovna
Candidate of Art Criticism
Senior Researcher,
Scientific and Methodological
Department
Associate Professor,
Department of Humanities, Social
Sciences and Economics, Sergey
Andriaka Academy of Watercolor
and Fine Arts
15 Ul. Akademika Vargi,
Moscow 117133
Russian Federation
Senior Scientific Editor at the
Editorial Office of Church Art and
Archeology, Orthodox Religious
Organization
Church Scientific Center “Orthodox Encyclopedia”
10a, Ul. N. Syromyatnicheskaya,
105120, Moscow
Russian Federation
e-mail: yanazel@mail.ru
Щемелинский Александр Владимирович
Преподаватель кафедры рисунка,
живописи, композиции и изящных искусств
Академии акварели и изящных искусств СеLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla mauris dolor, gravida a varius blandit, auctor eget purus. Phasellus scelerisque sapien sit amet mauris laoreet, eget scelerisque nunc cursus. Duis ultricies malesuada leo vel aliquet. Curabitur rutrum porta dui eget mollis. Nullam lacinia dictum auctor. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculu.ргея Андрияки
117133, Москва, ул. Академика Варги, д. 15
Адрес электронной почты: shmel90-08@mail.ru
Галдава Александра Эмировна
Преподаватель
Академии акварели и изящных
искусств Сергея Андрияки
Российская Федерация
117133, Москва,
ул. Академика Варги, д. 15
Адрес электронной почты: galdava.art@gmail.com
Шарова Елена Андреевна
Заведующий отделом
реставрации и консервации
Серпуховского историко-художественного музея
Российская Федерация
142206, Московская область,
Серпухов
ул. Чехова, д. 87
Выпускница аспирантуры
Российской академии
живописи,
ваяния и зодчества Ильи
Глазунова
Российская Федерация
101000, Москва
ул. Мясницкая, д. 21
Адрес электронной почты: scharova.elena-a@yandex.ru
Андрияка Сергей Николаевич
Народный художник
Российской Федерации
Академик Российской
академии художеств
Ректор Академии акварели
и изящных искусств
Сергея Андрияки
Заведующий кафедрой
рисунка, живописи,
композиции и изящных
искусств Академии акварели
и изящных искусств
Сергея Андрияки
Российская Федерация
117133, Москва,
ул. Академика Варги, д. 15
Адрес электронной почты: academiya@aaii.ru
Саливан Варвара Андреевна
Преподаватель отделения
предпрофессионального
обучения Академии акварели
и изящных искусств
Сергея Андрияки
Российская Федерация
117133, Москва,
ул. Академика Варги, д. 15
Адрес электронной почты: var.sal@yandex.ru
Зеленина Яна Эрнестовна
кандидат искусствоведения
Старший научный сотрудник
научно-методического отдела,
доцент кафедры гуманитарных
и социально-экономических
дисциплин Академии акварели
и изящных искусств
Сергея Андрияки
Российская Федерация
117133, Москва,
ул. Академика Варги, д. 15
Старший научный редактор
редакции церковного искусства
и археологии
Православной религиозной
организации
Церковно-научного центра
«Православная энциклопедия»
Российская Федерация
105120, Москва,
ул. Н. Сыромятническая, д. 10 а
Адрес электронной почты: yanazel@mail.ru
