CONTENTS

СОДЕРЖАНИЕ

Editorial

Art as Science: Theory, Techniques & Technologies of Fine Arts

Слово главного редактора

Искусство как наука: теория, техники и технологии изобразительных искусств

Sergey Andriaka
On Still Life Painting. Still Life, Masterly and Training

On Still Life Painting. Still Life, Masterly and Training


Abstract: The author analyzes the genre of still life painting, relying on more than fifty years of his own artistic experience and more than thirty years of pedagogical practice in the field of art education. He distinguishes the following types of still life: decorative, trompe l’oeil, thematic, allegorical, ornamental, coloristic, depicting light, en plein air, occasional, without objects and training. The article deals with ways of creating artistic images and composition issues, as well as certain spatial and chiaroscuro features, color grouping, and creation of a harmonious ensemble of objects and entourage. It offers a number of creative and original exercises, which allow to study up on landscape painting, while working on still life, and master the principles of en plein air painting in the studio.

Keywords: still life, still life types, artistic and training still life, still life composition, an artistic image in still life, decorative still life, trompe l’oeil, thematic still life, allegorical still life, ornamental still life, coloristic still life, depicting light still life, en plein air still life, occasional still life, still life without objects.
George O’Hanlon, Daria Fomicheva
Paints Made of Color and Colorless Glass in Rembrandt’s Painting
Abstract: The painting technique of Rembrandt, one of the greatest artists in world history, is of particular interest. Without knowing its features it is impossible to understand pictorial effects created by him. The article attempts to interpret results of research on a number of works by Rembrandt and presence of colorless and colored (blue and yellow) glass in composition of paints. The photographs of pigments made of color and colorless glass, rock crystal and lapis lazuli were taken at 20- and 50-fold magnification that allows a clearer understanding of their optical, coloristic and textural functions in a paint layer. The authors describe a technique of adding chalk to oil paints. It is directly related to the method of impasto painting developed and widely employed by Rembrandt in the late period of his life. Using a limited palette of colors with excellent optical properties, Rembrandt achieved unique color and chiaroscuro effects.

Keywords: painting technique, glass pigments, Rembrandt’s painting, Rembrandt's technique, Rembrandt's palette, smalt, artificial orpiment, ground colorless glass in painting, chalk in painting, crystalline mineral paints, impasto technique, glazing.
Сергей Андрияка
О натюрморте. Натюрморт творческий и учебный

О натюрморте. Натюрморт творческий и учебный


Аннотация: Автор анализирует жанр натюрмортной живописи, опираясь на более чем пятидесятилетний опыт работы над учебным и творческим натюрмортом и более чем тридцатилетний стаж педагогической деятельности в сфере художественного образования. Автор выделяет следующие виды натюрморта: декоративный, натюрморт-обманку, тематический, аллегорический, орнаментальный, колористический, натюрморт с задачей на изображение света, натюрморт на пленэре, непоставленный натюрморт, натюрморт без предметов и учебный натюрморт. В статье рассматриваются вопросы создания художественного образа в натюрморте и вопросы композиции, а также особенности пространственного и свето-тонового решения, группировки цвета, формирования гармоничного ансамбля предметов и антуража. Предлагается ряд оригинальных заданий, которые позволяют в ходе работы над натюрмортом подготовиться к пейзажной живописи, в условиях мастерской освоив принципы работы на пленэре.

Ключевые слова: натюрморт, виды натюрморта, натюрморт творческий и учебный, композиция натюрморта, художественный образ в натюрморте, натюрморт декоративный, натюрморт-обманка, тематический натюрморт, аллегорический натюрморт, орнаментальный натюрморт, колористический натюрморт, натюрморт с задачей на изображение света, натюрморт на пленэре, непоставленный натюрморт, натюрморт без предметов.
Джордж О’Хэнлон, Дарья Фомичёва
Краски из цветного и бесцветного стекла в живописи Рембрандта
Аннотация: Техника живописи Рембрандта, одного из величайших художников в мировой истории, представляет особый интерес. Без знания её особенностей невозможно понять изобретённые им живописные эффекты. В статье предпринята попытка осмыслить результаты научных исследований ряда произведений Рембрандта, в ходе которых в составе красок обнаружено бесцветное и цветное (синее и жёлтое) стекло. Фотографии пигментов из цветного и бесцветного стекла, хрусталя и лазурита, выполненные с двадцати- и пятидесятикратным увеличением, позволяют яснее понять их оптические, колористические и текстурные функции в красочном слое. Описан технический приём добавок мела в масляные краски, напрямую связанный с авторским методом живописи импасто, который был разработан Рембрандтом и широко применялся им в поздний период творчества. Работая на ограниченной палитре красок с прекрасными оптическими свойствами, Рембрандт достигал уникальных цветовых и светотеневых эффектов.

Ключевые слова: техника живописи, пигменты из стекла, живопись Рембрандта, техника Рембрандта, палитра Рембрандта, смальта, искусственный аурипигмент, тёртое бесцветное стекло в живописи, мел в живописи, краски из кристаллических минералов, техника импасто, лессировка.

Teacher’s Workshop

Педагогическая мастерская

Sergey Andriaka
How to Organize and Depict the Landscape. Linear and Aerial Perspective. Panoramic Landscape

How to Organize and Depict the Landscape. Linear and Aerial Perspective. Panoramic Landscape


Abstract: The article addresses the issues of teaching landscape composition and perception of depth with the use of coherent principles in the field of linear and aerial perspective. The author reveals key elements concerning arrangement of foreground, middle ground and background, location of horizon line (lines), the rendering of relative size in reference to landscape elements located in different planes of picture space, as well as the ways to create depth of space when depicting the land or the sky. The relation between the coloristic interpretation of the landscape and aerial perspective, combination of warm and cold colors, and the distribution of contrasts in landscape are also discussed. The author describes various principles applied to solving complex problems of composition and producing a masterful image of a panoramic landscape, and also introduces consecutive stages in creating training sketches of panoramic landscapes.

Keywords: landscape composition training, depth and space in a landscape, perspective in a landscape, horizon line, linear perspective, aerial perspective, color and aerial perspective, panoramic landscape composition, contrasts in the landscape, landscape drawing.
Natalia Besednova
On Techniques for Teaching Composition of Ornament at Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts
Abstract: Techniques for teaching composition of ornament at the Academy of Watercolor and Fine Arts are developed on the basis of Sergey Andriaka’s methodology and consist of a number of original exercises, for example, staging a still-life as a trompe-l'oeil watercolor ribbon ornament. We employ the best methodical approaches of the classical school of fine arts, first of all, of the School of Baron von Stieglitz and the Imperial Stroganov School, for example, we use life studies as a basis for ribbon ornaments. The work on the composition of ornaments is accompanied by a multifaceted theoretical training, the study of ornamental styles of different eras and peoples. Ornamental sketches by the students of the Academy are further used by them for mastering various techniques of decorative and applied arts (mosaic, stained glass, painted ceramics and porcelain, jewelry), as well as book illustration, icon and monumental painting.

Keywords: techniques of teaching ornaments, theory of ornament, ornament composition, ornamental sketch, ribbon ornament, trompe-l'oeil ornament, floral ornament.
Daria Fomicheva
Forgotten Valuable Elements of the Academic School of Drawing in the Eighteenth – Nineteenth Centuries

Forgotten Valuable Elements of the Academic School of Drawing in the Eighteenth – Nineteenth Centuries


Abstract: The article presents the results of author’s research on academic school of drawing in the eighteenth – nineteenth centuries. She used combined approach which encompassed investigating catalogues of art materials and optical instruments, textbooks on drawing and painting from the eighteenth – early twentieth century, images of painters’ ateliers and academy classes, as well as documents concerning the Imperial Academy of Arts in Saint Petersburg etc. The author formed a collection of drawing materials and optical instruments for drawing which were effectively studied for practical use. As a result, the researcher was able to reconstruct a number of elements which were integral part of the methodology and the system of training in an academic school of art in the eighteenth – nineteenth centuries, i. e. the technique and technology of drawing, the methods of positioning of lights and reflections on a model, the use of the Claude glass, architectural drawing models and mannequins, methods of teaching drawing from memory and imagination etc. The author concludes that the academies of art in the eighteenth – nineteenth centuries applied multifaceted approach to teaching theory of drawing, which considerably improved the quality of training. Contemporary institutions of Academic Art do not offer such courses which has a negative impact on education.

Keywords: academic school of drawing in the eighteenth – nineteenth centuries, theory of drawing, academic drawing techniques, stumping palette, hatching rules, fixing of drawings, scraper, positioning of lights and reflections on a model, Claude Lorrain glass, black mirror, architectural drawing models, mannequin, rules of positioning of human figure.
Lev Lifshitz
Making Tiffany Stained Glass, Step by Step
Abstract: The objective of the article is to compile a detailed manual for making cartoon of Tiffany stained glass with the best choice of materials, tools and equipment. It describes stages of preparatory work for producing Tiffany stained glass and the sequence of actions, reveals step-by-step technique of making a sketch and cartoon, lists necessary materials and justifies their choice. The author discusses possible errors and problems, and suggests his solutions. He defines main terms related to Tiffany stained glass technique presented here in a clear and detailed manner. This gives the ability to competently deal with stained glass cartoon and to successfully move through all the stages of its making. The description of materials and processes will be useful not only to professional artists, but also to any person who even has never worked with stained glass. The procedures characterized in the article are applicable in other artistic areas.

Keywords: stained glass, Tiffany stained glass, preliminary sketch of Tiffany stained glass design, sketch of Tiffany stained glass design, Tiffany stained glass cartoon.
Сергей Андрияка
Учимся компоновать и изображать пейзаж. Перспектива линейная и воздушная. Панорамный пейзаж

Учимся компоновать и изображать пейзаж. Перспектива линейная и воздушная. Панорамный пейзаж


Аннотация: В статье рассматриваются вопросы обучения композиции пейзажа, передачи глубины пространства с помощью грамотного решения задач линейной и воздушной перспективы. Раскрыты особенности построения ближнего, центрального и дальнего планов, расположения линии (линий) горизонта, передачи масштабов элементов пейзажа, которые находятся на различных планах, способы передачи глубины пространства на земле и в небе. Обсуждается взаимосвязь колористического решения пейзажа и воздушной перспективы, компоновка тёплых и холодных цветов и распределение контрастов в пейзаже. Автор описывает разнообразные принципы решения сложных композиционных задач и создания художественного образа в панорамном пейзаже, а также раскрывает последовательность поэтапного выполнения учебного эскизного рисунка панорамного пейзажа.

Ключевые слова: обучение композиции пейзажа, изображение пространства в пейзаже, перспектива в пейзаже, линия горизонта, линейная перспектива, воздушная перспектива, колорит и воздушная перспектива, композиция панорамного пейзажа, контрасты в пейзаже, рисунок пейзажа.
Наталья Беседнова
О методике преподавания орнамента в Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки
Аннотация: В Академии акварели и изящных искусств на базе авторской методики С. Н. Андрияки разрабатывается методика преподавания композиции орнамента на основе ряда оригинальных заданий, например постановка натюрморта в форме ленточного орнамента-обманки с последующим выполнением его акварелью. Также используются лучшие методические наработки классической школы изобразительного искусства, прежде всего Училища барона Штиглица и Императорского Строгановского училища, например задания на изображение натурного материала и сочинение ленточных орнаментов на его основе. Практическая работа по композиции орнаментов сопровождается разносторонней теоретической подготовкой, изучением орнаментальных стилей, истории орнамента разных эпох и народов. Эскизы орнаментов, выполненные студентами Академии в рамках освоения курса теории и истории орнамента, в дальнейшем используются ими в ходе освоения различных техник декоративно-прикладного искусства (мозаики, витража, росписи керамики и фарфора, ювелирного дела), а также книжной графики, иконописи и монументальной росписи.

Ключевые слова: обучение композиции пейзажа, изображение пространства в пейзаже, перспектива в пейзаже, линия горизонта, линейная перспектива, воздушная перспектива, колорит и воздушная перспектива, композиция панорамного пейзажа, контрасты в пейзаже, рисунок пейзажа.
Дарья Фомичёва
Забытые ценные элементы академической школы рисунка XVIII – XIX веков

Забытые ценные элементы академической школы рисунка XVIII – XIX веков


Аннотация: Автором проведено исследование академической школы рисунка XVIII – XIX вв. с использованием комплексного подхода: изучены каталоги художественных материалов и оптических приборов, руководства по рисунку и живописи XVIII – начала XX в., изображения академических мастерских и мастерских художников, документы Императорской Академии художеств и т. д. Сформирована коллекция материалов рисунка и оптических приборов для художников, которые освоены практически. В результате удалось реконструировать многие элементы метода и системы преподавания в академической художественной школе XVIII – XIX вв.: технику и технологию рисунка, методы постановки света и рефлексов на модели, принципы использования зеркал Клода Лоррена, архитектурных моделей и манекенов, методы обучения рисунку по памяти и воображению и т. п. Автор приходит к выводу, что в академической художественной школе XVIII – XIX вв. практиковалась разносторонняя теоретическая подготовка учащихся, которая существенно повышала качество образования. Отсутствие подобной подготовки в современной академической художественной школе негативно сказывается на результатах обучения.

Ключевые слова: академическая школа рисунка XVIII– XIX вв., теория рисунка, техника академического рисунка, палитра для рисунка растушкой, правила штриховки, фиксирование рисунка, скребец, постановка света и рефлексов на модели, зеркало Клода Лоррена, чёрное зеркало, архитектурные модели для рисунка, манекен, правила постановки фигуры.
Лев Лифшиц
Последовательное выполнение витража в технике Тиффани
Аннотация: Цель статьи – составление подробного руководства по созданию картона витража в технике Тиффани с использованием оптимального набора материалов, инструментов и оборудования. В ней описана подготовительная работа с художественным витражом в технике Тиффани. Изложена последовательность действий, раскрыта методика поэтапного создания эскиза и рабочего картона. Перечислены необходимые материалы с обоснованием их выбора. Указаны возможные ошибки, проблемы и способы их решения. Даны определения основным терминам. Раскрытая в статье в ясной и максимально подробной форме методика предоставляет возможность грамотно подойти к работе с картоном витража и успешно выполнить все её стадии. Описание материалов и процессов будет полезно не только профессиональным художникам, но и любому человеку, никогда до этого не работавшему в технике витража. Охарактеризованные способы ведения работы применимы и в других творческих областях.

Ключевые слова: витраж, витраж Тиффани, форэскиз витража Тиффани, эскиз витража Тиффани, картон витража Тиффани.

History & Рhilosophy of Сulture & Art

История и философия культуры и искусства

Nina Anarina
Soft and Adamant Power of a Japanese Teacher. Reflections on the Painters of the Zen Buddhist Circle
Abstract: The article reveals certain aspects of the interaction of a teacher and his pupil within the traditional Japanese artistic environment. It clarifies the tasks of an artist-teacher who thinks traditionally and whose principal methods of teaching are his own example and slow, gradual education.

Keywords: Japanese teacher, pupil, continuity, development of traditions of skill and artistry, methods of art education.
Adolf Ovchinnikov
From the Notebook of Painting Restorer
Olga Volokitina
The Scholarly and Artistic Work on the Reconstruction of the Historical Appearance of the Moscow Kremlin
Нина Анарина
Мягкая и несгибаемая сила японского учителя. Размышления по поводу художников дзэн-буддийского круга
Аннотация: Статья раскрывает некоторые аспекты взаимодействия учителя и ученика в традиционной японской художественной среде, объясняет задачи, стоящие перед традиционно мыслящим художником-учителем, главными методами воспитания которого являются личный пример и неспешная поэтапность обучения.

Ключевые слова: японский учитель, ученик, преемственность, развитие традиций мастерства, методы воспитания художника.
Адольф Овчинников
Из записной книжки художника-реставратора
Ольга Волокитина
Научно-творческая работа по воссозданию исторического облика Московского Кремля

Chronicle

Marina Nesmeyanova, Inga Zhgenti
The Exhibition «Sergey Andriaka Academy and School of Watercolor» at the Manezh Exhibition Hall

Natalia Kurbatova
The International Research and Practice Conference «Contemporary Fine Arts Education: A Practice-Oriented Approach»

Chairman of the State Duma Vyacheslav Volodin visited Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts

Хроника

Марина Несмеянова, Инга Жгенти
Выставка «Академия и Школа акварели Сергея Андрияки» в Центральном выставочном зале «Манеж»

Наталья Курбатова
Международная научно-практическая конференция «Современное художественное образование: практико-ориентированный подход»

Председатель Государственной думы РФ Вячеслав Володин в стенах Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки
Подписной индекс журнала в каталоге "Газеты. Журналы. I полугодие 2019" агентства Роспечать

81041