CONTENTS

СОДЕРЖАНИЕ


Teacher's Workshop
Педагогическая мастерская
Sergey Andriaka
Travel Sketching
Abstract: The article covers the basics of the author’s original technique developed with the purpose of mastering coloristic landscape by means of small watercolor sketches briefly drawn from the window of a moving vehicle. Such exercises enable the artist to successfully cope with the complex composite landscape-painting in the future. The proposed method brings subtlety and accuracy of perception of color, light and air in the atmosphere of the landscape, and also activates visual memory and analytical abilities of the painter, his ability to find the exact tonal and color relationships between the sky and the earth. It allows the painter to literally memorize states of nature at different times of the year and day, under different weather conditions, and also learn to depict the state of nature from memory. Working without a preliminary sketch, the artist acquires the skill of drawing with a brush. One of the important elements of this method is work with a limited palette, in compressed tonal range. The author recommends an optimal set of art materials for the performance of the proposed tasks.

Keywords: Sergey Andriaka’s original technique, method of teaching landscape composition, method of teaching landscape, method of teaching watercolor painting, travel sketches, landscape painting, watercolor landscape, coloration in landscape, light in landscape, limited color palette, compressed tonal range, watercolor technique.
Lev Lifshitz
The Sequence of Operations
in the Execution of Stained Glass
in the Tiffany Technique: Glass Selection and Cutting out Glass Pieces

The Sequence of Operations in the Execution of Staineded Glass in the Tiffany Technique: Glass Selection and Cutting out Glass Pieces

Abstract: This article describes the first stage of the execution of a stained glass panel in the Tiffany technique: glass selection, freehand marking of the detail or tracing from pattern, the cutting of the piece with a glass cutter. The author specifies the basic rules for choosing material for a piece according to the intended view of one side or of both sides of the stained glass panel, color, texture, transparency and relief of glass. He also depicts the sequence of operations in the execution of details in stained-glass panels with various arrangements. The author expounds methods of tracing when making stained glass pieces from transparent and opalescent glass, details for a pattern, complex shapes, symmetrical details, marking for precise glass edge treatment. The basic rules for cutting and breaking off the edges of the workpiece are indicated. The article provides examples of gross errors and ways to avoid them, and gives tips that help speed up the process of work, make it convenient, efficient, economical and safe, both for beginners and experienced masters. These recommendations can be used in professional manufacturing, training in universities or colleges of art and crafts, as well as in independent creative work.

Keywords: Tiffany stained glass, stained glass materials, stained glass tools, stained glass, tracing of the piece, cutting of the workpiece, glass edge treatment.
Сергей Андрияка
Дорожные этюды
Аннотация: В статье раскрываются основы разработанной автором методики освоения колористического пейзажа путем выполнения небольших по размеру, непродолжительных по времени акварельных этюдов из окна движущегося транспорта. Подобные упражнения позволят художнику в дальнейшем успешно работать над композиционным пейзажем-картиной. Предложенный метод развивает тонкость и остроту восприятия колорита, световоздушной среды пейзажа, а также активизирует зрительную память, аналитические способности живописца, умение находить точные тоновые и колористические отношения между небом и землей; позволяет выучить буквально наизусть состояния природы в различное время года, суток, при разной погоде; научиться изображать состояния природы по памяти. Работая без предварительного рисунка, художник овладевает навыком рисования кистью. Одним из важных элементов данного метода является работа на ограниченной палитре, в сжатом тональном диапазоне. Автор рекомендует оптимальный набор художественных материалов для выполнения предложенных заданий.

Ключевые слова: авторская методика Сергея Андрияки, методика преподавания пейзажа, методика реподавания акварельной живописи, дорожные этюды, пейзажная живопись, акварельный пейзаж, колорит в пейзаже, свет в пейзаже, ограниченная палитра, сжатый тональный диапазон, техника акварели.
Лев Лифшиц
Последовательное выполнение
витража в технике Тиффани:
подбор стекла и вырезание детали

Последовательное выполнение витража в технике Тиффани: подбор стекла и вырезание детали

Аннотация: В статье описан первый этап сборки витража в технике Тиффани: выбор стекла, разметка детали от руки или по шаблону, вырезание заготовки стеклорезом. Указаны основные правила подбора материала для заготовки с учетом одностороннего или двустороннего обзора витража, цвета, текстуры, прозрачности и рельефа стекла. Описана последовательность выполнения деталей в витражах с различной композицией. Подробно изложены способы нанесения разметки при выполнении деталей витража из прозрачного и непрозрачного стекла, деталей с подбором рисунка, сложной формы, симметричных деталей, нанесение разметки для точной обработки кромки стекла. Указаны основные правила вырезания и обламывания краев заготовки. Приведены примеры грубых ошибок и способы их избежать. Статья содержит советы, помогающие ускорить работу, сделать ее эффективной, экономичной и безопасной как для начинающих, так и для опытных мастеров. Она может использоваться для профессионального производства, обучения в вузах или художественных училищах, а также для самостоятельной творческой работы.

Ключевые слова: витраж Тиффани, материалы для витража, инструмент для витража, витражное стекло, разметка детали, вырезание заготовки, обработка кромки стекла.

Methodical materials
for open-air practice

Методические материалы к
пленэрной практике


Sergey Andriaka
Watercolor Landscape:
Basic Motifs
Abstract: This article introduces the key elements of original methodology for teaching a polychrome landscape in watercolor. The methodology has been successfully tested at the Sergey Andriaka Moscow Specialized School of Watercolor and Academy of Watercolor and Fine Arts, as well as the Educational Centre “SIRIUS”. The so called “basic motifs” are an integral part of the methodological support of educational process. They enable students to master the methods of executing landscape motifs in the technique of multilayer watercolor more quickly and efficiently.
The realization of each motif is exemplified with pictures of stages: the first shows drawing, the rest demonstrate the layers of watercolor painting. Palettes for each layer of watercolor painting are illustrated in the attachment. One of the fundamental principles of performing basic motifs is working with a limited palette of colors, with compressed color-tonal range and mandatory inclusion of the three primary colors – red, blue and yellow.

Keywords: landscape painting, teaching landscape painting, watercolor landscape, multilayer watercolor, teaching watercolor, Classical watercolor, basic motifs, coloration in landscape, light in landscape, limited color palette, compressed tonal range, watercolor technique.
Сергей Андрияка
Акварельный пейзаж:
Базовые мотивы
Аннотация: В статье изложены основные элементы прошедшей успешную апробацию в ходе пленэрной практики в Московской специализированной школе акварели Сергея Андрияки и Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, а также образовательном центре «Сириус» авторской методики преподавания акварельного полихромного пейзажа. Неотъемлемой частью учебно-методического обеспечения учебного процесса являются базовые пейзажные мотивы, позволяющие учащимся быстрее и эффективнее освоить методы создания пейзажа в технике многослойной акварели. Выполнение базовых мотивов проиллюстрировано последовательными стадиями: рисунок, затем послойная работа над акварелью. Приложены образцы палитр для каждого этапа акварельной живописи. Одним из основных принципов выполнения базовых мотивов является работа на сжатой палитре красок с ограниченным цветотональным диапазоном и обязательным включением в палитру трех основных цветов: красного, синего и желтого.

Ключевые слова: пейзажная живопись, обучение пейзажу, акварельный пейзаж, многослойная акварель, обучение акварели, классическая акварель, базовые мотивы, колорит в пейзаже, свет в пейзаже, ограниченная палитра, сжатый тональный диапазон, техника акварели.

Art as Science:
Theory, Techniques &
Technologies of Fine Arts

Искусство как наука:
теория, техники и технологии
изобразительных искусств


Daria Fomicheva
A Drawing Wrought
Supernaturally:
Renaissance Graphic Techniques

A Drawing Wrought Supernaturally: Renaissance Graphic Techniques

Abstract: The article aims to conceptualize the results of research which addresses Renaissance graphic art masterpieces and is based on the author's personal experience in mastering authentic historical techniques of drawing and studying the classical European art school. The article describes methods for creating a multilayer drawing by means of various graphic techniques and a wide range of art materials (metal point drawing, inks, soft materials, etc.), paper grounds, textile supports and paper tinting with grounds based on several pigments, including crystalline, as well as toning paper with dry pigments. Optical properties of artist’s own grounds for graphics are discussed. The author characterizes principles of working with color, particularly the use of warm and cold colors, the introduction of three basic colors in the composition of the ground for a graphic work. The article also describes methods of work with texture in the masterpieces of Renaissance graphics, the use of incised/indented lines (‘grafia’) and the polishing of a drawing.

Keywords: Renaissance graphic art, drawing technique, mixed media drawing, ground for drawing, tinted paper, optical properties of ground, drawing on textile supports, drawing on tinted paper, drawing with metal point, silver point drawing, gold point drawing, drawing with soft materials, quill drawing, polishing of a drawing.
Дарья Фомичева
«Нерукотворный» рисунок:
о графических техниках
эпохи Ренессанса

«Нерукотворный» рисунок: о графических техниках эпохи Ренессанса

Аннотация: : В статье ставится задача осмыслить результаты научных исследований шедевров графики эпохи Ренессанса на основе личного опыта автора по освоению аутентических исторических технологий рисунка и изучения классической европейской художественной школы. В статье описываются методы выполнения многослойного рисунка с применением разнообразных графических техник и широкого спектра художественных материалов (металлических штифтов, туши, мягких материалов и т. д.), грунтовки бумаги, тканых основ и тонировки бумаги с применением грунтов на основе нескольких пигментов, включая кристаллические, а также тонировки бумаги сухими пигментами. Обсуждаются вопросы оптических качеств авторских грунтов для графики. Охарактеризованы принципы работы с цветом, в частности, применение в одном рисунке туши теплого и холодного оттенков, введение трех основных цветов в состав грунтов для графических произведений. Описаны приемы работы с фактурой в шедеврах ренессансной графики, использования «графьи» и полировки рисунка.

Ключевые слова: графика Ренессанса, техника рисунка, рисунок в смешанной технике, грунт для рисунка, тонировка бумаги, оптические свойства грунта, рисунок на тканых основах, рисунок на тонированной бумаге, рисунок металлическим штифтом, рисунок серебряным штифтом, рисунок золотым штифтом, рисунок мягкими материалами, рисунок пером, полировка рисунка.

History & Philosophy
of Culture & Art

Irina Tunkina
«To Guard as the Utmost Treasure»:
On the Acquisition of Maria Sibylla
Merian's Watercolors by Peter the Great

Chronicle

Sergey Krivtsov,
Nursyanya Dzhekanovich
Academic Exhibitions
of Animal Sculpture by Children

Natalia Kurbatova
The First Diploma Defence
in Sergey Andriaka Academy
of Watercolor and Fine Arts

Natalia Tretyakova
Excerpts from Diploma
Evaluation Reports

Irina Ivanova
Excerpts from Diploma
Evaluation Reports

Natalia Besednova
Solo Exhibition
(06.09–21.10.2018)

Daria Trubakova
Summer Exhibition
Season

История и философия
искусства и культуры

Ирина Тункина
«Хранить как величайшую
драгоценность»: о приобретении
Петром I акварелей Марии Сибиллы Мериан

Хроника

Сергей Кривцов,
Нурсяня Джеканович
Академические выставки детской
анималистической скульптуры

Наталья Курбатова
В Академии акварели и изящных
искусств Сергея Андрияки
первая защита дипломных проектов

Наталья Третьякова
Из рецензий на дипломные работы
выпускников Академии

Ирина Иванова
Из рецензий
на дипломные работы выпускников Академии

Наталья Беседнова
Персональная выставка
(06.09–21.10.2018)

Дарья Трубакова
Летний выставочный сезон

Подписной индекс журнала в каталоге "Газеты. Журналы.
2 полугодие 2019" агентства Роспечать

81041