CONTENTS

СОДЕРЖАНИЕ


Art as Science: Theory,
Techniques & Technologies
of Fine Arts

«Symbols of the Thrones,
Temporarily Forgotten...»

How to Shoot
Precious Objects
Interview with Nikolaу Rakhmanov

Искусство как наука: теория,
техники и технологии
изобразительных искусств

«Символы престолов,
временно забытых…».

О секретах фотосъемки
драгоценностей
Беседа с Николаем Рахмановым



Methodical materials
for open-air practice

Методические материалы к
пленэрной практике

Sergey Andriaka
Grisaille : A Transition Stage From Drawing to Colour In Watercolor Landscape Painting
Abstract: This article introduces the key elements of original methodology for teaching watercolor landscape. The methodology has been successfully tested in the course of plein-air practice at Sergey Andriaka Moscow Specialized School of Watercolor and the Academy of Watercolor and Fine Arts. Grisaille watercolor painting technique is a transitional stage from a black and white drawing to a polychrome landscape, as practising in grisaille makes it easier to master the skills of working with watercolor paints. The article proposes a number of technical exercises, including the implementation of single-layer and double-layer graded washes. It describes the algorithm of creating a multilayer grisaille watercolor landscape based on a preliminary drawing of a landscape motif and formulates the principle of work that combines single- and multi-layer watercolor techniques. The author offers recommendations concerning the best selection of art materials and proper work space organization. Particular attention is paid to creating grisaille landscapes from memory and working with tone in the landscape on the basis of compressed tonal range.

Keywords: Sergey Andriaka’s original methodology, methods of teaching landscape painting, Sergey Andriaka Moscow Specialized School of Watercolor, Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts, watercolor landscape, grisaille landscape, grisaille technique, tonal range, watercolor technique, single- and multi-layer watercolor.
Sergey Andriaka
Sketches of Animals as a Method of Mastering the Art of Drawing at Sergey Andriaka Moscow Specialized School of Watercolor and Academy of Watercolor and Fine Arts
Abstract: This article introduces the key elements of original methodology for teaching the art of drawing. The methodology has been successfully tested at the Sergey Andriaka Moscow Specialized School of Watercolor and the Academy of Watercolor and Fine Arts. It is based on a combination of quick sketches of animals and elaborate “long” studies of motionless objects. The method enables students activate and develop their visual memory, quickly grasp the essence, nature and proportions of the depicted objects. The author subdivides assignments into sketches of animals in motion where the task is to render character, sketches of animals where the aim is to reproduce the tone and the color, portrait sketches of animals, images of animals in interaction, color sketches in brush, “longer” sketches. The article recommends copying animalistic sketches of classical artists as a compulsory task when mastering the classical drawing and offers the best choice of art materials.

Keywords: Sergey Andriaka’s original methodology, methods of teaching drawing, Sergey Andriaka Moscow Specialized School of Watercolor, Sergey Andriaka Academy of Watercolor and Fine Arts, sketches of animals, drawing of animals, academic drawing, drawing technique, sketching technique.
Sergey Andriaka
Watercolor landscape: Basic Motifs
Сергей Андрияка
Гризайль: переходный этап от рисунка к цвету в акварельном пейзаже
Аннотация: В статье изложены основные элементы прошедшей успешную апробацию в ходе пленэрной практики в Московской специализированной школе акварели Сергея Андрияки и Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки авторской методики преподавания акварельного пейзажа. Изучение акварельной гризайльной живописи представляет собой переходный этап от рисунка к полихромному пейзажу, поскольку изучение гризайли облегчает овладение навыками обращения с акварельными красками. В статье предложен ряд технических заданий, в том числе на выполнение однослойной и двухслойной отмывок-растяжек; описан алгоритм создания многослойного гризайльного акварельного пейзажа на основе предварительного рисунка пейзажного мотива; раскрыт принцип сочетания однослойной и многослойной акварели; даны рекомендации по оптимальному выбору художественных материалов и грамотному обустройству рабочего места. Особое внимание уделено выполнению гризайльных пейзажей по памяти и работе с тоном в пейзаже на основе сжатого тонального диапазона.

Ключевые слова: авторская методика Сергея Андрияки, методика преподавания пейзажа, Школа акварели Сергея Андрияки, Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, пейзаж акварелью, гризайльный пейзаж, техника гризайли, тональный диапазон, техника акварели, однослойная и многослойная акварель.
Сергей Андрияка
Наброски животных как метод овладения искусством рисунка в Школе акварели и Академии акварели и изящных искусств
Аннотация: В статье изложены основные элементы прошедшей успешную апробацию в Московской cпециализированной школе акварели Сергея Андрияки и Академии акварели и изящных искусств Сергея Андрияки авторской методики преподавания рисунка, в основу которой заложено сочетание работы над быстрыми набросками животных и длительных детализированных рисунков-штудий неподвижных предметов. Данная методика позволяет учащимся активизировать и развивать зрительную память, быстро схватывать существенное, характер и пропорции изображаемых объектов. Автор подразделяет учебные задания на наброски животных в движении с задачей на передачу характера, наброски с передачей тона и цвета животного, набросок-портрет животного, изображение животных во взаимодействии, цветные наброски кистью, длительные наброски. В статье даны рекомендации по копированию анималистических набросков художников-классиков в качестве обязательных заданий по освоению классической культуры рисунка. Предложен оптимальный выбор художественных материалов.

Ключевые слова: авторская методика Сергея Андрияки, методика преподавания рисунка, Школа акварели Сергея Андрияки, Академия акварели и изящных искусств Сергея Андрияки, наброски животных, рисунок животных, академический рисунок, техника рисунка, техника наброска.
Сергей Андрияка
Акварельный пейзаж: базовые мотивы

Teacher's Workshop

Педагогическая мастерская

Lev Lifshitz
The Sequence of Operations in Execution of Stained Glass in the Tiffany Technique: Workspace
Abstract: This article describes materials, tools and equipment necessary for execution of stained glass in the Tiffany technique. The author suggests general guidelines for safe, competent and convenient work, as well as requirements for the placement of the workshop, the size and location of workspaces. Technical characteristics of the most convenient machines and tools for processing glass are given. The article provides a minimal list of materials, which allows executing stained-glass windows of any complexity and ensures the smooth operation of any workshop. The article concentrates exclusively on materials and equipment which are easily purchasable in the Russian market and were tested by the author in the course of over fifteen years’ professional experience. Safety, convenience, and reliability are the main criteria for approaching work, arranging a workspace and choosing tools.

Keywords: Tiffany stained glass, stained glass materials, stained glass tools, equipment for stained glass workshop, stained glass.
Лев Лифшиц
Последовательность выполнения витража в технике Тиффани: подготовка рабочего места
Аннотация: В статье описаны материалы, инструменты и оборудование, необходимые для выполнения витража в технике Тиффани. Приведены общие положения о безопасной, грамотной и удобной работе, а также требования к помещению мастерской, размерам и расположению рабочих мест. Даны характеристики наиболее удобных станков и инструментов по обработке стекла. Приведенный в статье минимальный перечень материалов позволит приступить к выполнению витражей любой степени сложности и наладить нормальную работу любой мастерской. В статье описаны только материалы и оборудование, легко доступные для приобретения на российском рынке и проверенные автором в профессиональной деятельности в течение более чем пятнадцати лет. Основные критерии подхода к работе, обустройству рабочего места и выбору инструмента – безопасность, удобство, надежность.

Ключевые слова: витраж Тиффани, материалы для витража, инструмент для витража, оборудование витражной мастерской, витражное стекло.

Sharing Expertise
in the Area of Art Conservation

On Pavoloka.
Interview with Adolf Ovchinnikov

Adolf Ovchinnikov
From the Notebook
of Painting Restorer

Из опыта
научной реставрации

О паволоке.
Беседа с Адольфом Овчинниковым

Адольф Овчинников
Из записной книжки
художника-реставратора


Chronicle

Natalia Kurbatova
Sergey Andriaka’s Jubilee Exhibition
in Tsaritsyno Museum-Reserve

Lyudmila Kandalova
Sergey Gonkov's Exhibition
«Book Historical Illustration»
in Dmitrov Kremlin Museum-Reserve

Хроника

Наталья Курбатова
Юбилейная выставка Сергея Андрияки в музее-заповеднике «Царицыно»

Людмила Кандалова
Выставка Сергея Гонкова «Историческая книжная иллюстрация» в
музее-заповеднике «Дмитровский кремль»

Подписной индекс журнала в каталоге "Газеты. Журналы. I полугодие 2019" агентства Роспечать

81041